Vassleprotein eller kasein i samband med träning

  • Jacob Gudiol
  • Etiketter , , , ,
  • 2012-03-07
    • Mejla till en vän
    • SumoMe

    Lite av en nobrainer för den som läst på lite kring proteintillskott tidigare men det är ju aldrig fel med upprepning av resultat:

    Br J Nutr. 2012 Jan 31:1-5.
    Greater stimulation of myofibrillar protein synthesis with ingestion of whey protein isolate v. micellar casein at rest and after resistance exercise in elderly men.
    Burd NA, Yang Y, Moore DR, Tang JE, Tarnopolsky MA, Phillips SM.

    We aimed to determine the effect of consuming pure isolated micellar casein or pure whey protein isolate on rates of myofibrillar protein synthesis (MPS) at rest and after resistance exercise in elderly men. Healthy elderly men (72 (sem 1) years; BMI 26·4 (sem 0·7) kg/m2) were divided into two groups (n 7 each) who received a primed, constant infusion of l-[ring-13C6]phenylalanine to measure MPS at rest and during 4 h of exercise recovery. Participants performed unilateral leg resistance exercise followed by the consumption of isonitrogenous quantities (20 g) of casein or whey. Blood essential amino acids and leucine concentration peaked 60 min post-drink and were greater in amplitude after whey protein ingestion (both, P < 0·05). MPS in the rested leg was 65 % higher (P = 0·002) after ingestion of whey (0·040 (sem 0·003) %/h) when compared with micellar casein (0·024 (sem 0·002) %/h). Similarly, resistance exercise-stimulated rates of MPS were greater (P < 0·001) after whey ingestion (0·059 (sem 0·005) %/h) v. micellar casein (0·035 (sem 0·002) %/h). We conclude that ingestion of isolated whey protein supports greater rates of MPS than micellar casein both at rest and after resistance exercise in healthy elderly men. This result is probably related to a greater hyperaminoacidaemia or leucinaemia with whey ingestion.

    Det som är nytt i den här studien är att man har använt sig av gamla män. En medelålder på hela 72 år! Tidigare studier på området har visat att stimulering av proteinsyntesen är svårare att få till hos äldre och några studier har visat att det krävs mer protein, och då särskilt protein med aminosyran leucin, för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

    Vassleprotein gav större höjning av proteinsyntesen än kasein
    Vassleprotein gav större höjning av proteinsyntesen än kasein både i vila och efter träning

    I den här studien har man alltså jämfört effekterna av kasein och vassle (vanligen kallat whey) efter träning av benmusklerna. En klar vinnare blev vassleproteinet som stimulerade proteinsyntesen 60 procent mer än proteinpulvert av kasein.

    Andra intressanta saker att notera är att kasein inte är det samma som kalciumkaseinat vilket verkar ha ett snabbare upptag. Jag skulle dock säga att vassleprotein fortfarande är mer potent.

    Vassleproteinet höjde även insulinnivåerna med 179 procent jämfört med vilonivåerna medan det inte sågs någon signifikant effekt från kassein. Ser man till de faktiska värdena var där dock en höjning på ungefär 40 procent även för kaseinproteinet.

    Författarna summerar sina egna resultat så här i diskussionsdelen:

    The present study reveals that in elderly men, a rapid increase in EAA and leucine after ingestion of isolated whey protein stimulated greater FED and EX-FED when compared with a prolonged leucinaemia that occurs with micellar casein ingestion. This finding continues to support a growing body of evidence suggesting that the amplitude and possibly the rate of postprandial rise in circulating amino acids in the blood dictates the extent of stimulation of myofibrillar protein synthesis.

    Jacob Gudiol
    Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut

    Jacob arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF samtidigt som han håller på att läsa in en master i sport science på Lunds Universitet. Han driver även ett eget företag där han regelbundet håller föreläsningar om det mesta som berör hälsa, träning, kost och prestation. Bland annat på fysioterapiutbildningen i Lund samt för ELEIKO. Han sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd


    Jacob skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för Tyngre.se. Tidigare har han även varit krönikör i SvD och regelbunden skribent för BODY Magazine. Här hittar du mer information om Jacob samt kontaktinformation

    Gymgrossistens Protein

    7 kommentarer på “Vassleprotein eller kasein i samband med träning

    1. 1
      Aenohe skriver:

      Hej!

      Tack en gång till för denna undebara webbsida, har läst mer om protein som du rekomenderade från trainingslera.se och har sätt filmen.

      Vill bara förklara en sak. Gäller det att även det sista målet innan vi ska lägga oss vi skulle ta Whey-80 och inte Casein med tanke att nästa 7-9 timmar vi kommer inte att äta.

    2. 2
      Jacob Gudiol skriver:

      Innan du går och lägger dig fungerar det fin fint med riktigt mat skulle jag säga. Proteintillskott och liknande är för bekvämlighet eller i nära anslutning till träningspasset.

    3. 3
      Aenohe skriver:

      Jacob Gudiol:
      Innan du går och lägger dig fungerar det fin fint med riktigt mat skulle jag säga. Proteintillskott och liknande är för bekvämlighet eller i nära anslutning till träningspasset.

      Jag håller med dig i huvudtaget men när det gäller ”mig” som har varit överviktig hela mit liv (38 nu)
      och fortfarande måste kriga med tankar(när det gäller mat). Tycker att det är lätare att äta middag tillsammans med fru och ta en protein shake nån timme efter. Just nu i tiden är ”där” var min fokus ligger att lära mig äta ”normalt”. Det kommer att ta sin tid som att sluta röka gjorde och de tankar som kommer och går hela tiden under 1-2 år tills de trottnar helt och lämnar mig i fred. Det är däför jag frågar skulle jag ta Whey(80-100) eller Casein som det sista målet :-).

    4. 4
      Jacob Gudiol skriver:

      1,5-2 gram per kilo kroppsvikt varje dag i form av protein är inte svårt att uppnå men det kräver lite planering om man inte har ett stort kaloribehov. Så att du försöker uppnå det med kosten istället för med hjälp av tillskott tycker jag låster som ett bra sätt att få ett mål som hjälper till att ge struktur i matvanorna. För det finns väldigt få dåliga matvaror som är rika på protein i dagens varuhus.

      Med det sagt, vill du ta protein innan läggdags så hade jag kört på kassein eller någon blandning av kassein, vassle.

    5. 5
      Daniel skriver:

      Jag förstår inte riktigt hur man mätte MPS. Mättes den alltså kontinuerligt? Hur gör man det? Nyfiken! :)

      Nu var ju MPS högre i vasslegruppen även i vila, men jag är nyfiken på hur hela muskelproteinbalansen såg ut, med tanke på att kasein ibland förespråkas som lämpligare ”mellanmålsprotein” än vassle. Vad tror du, eller finns det kanske ett glasklart svar på hus MPB bör förhålla sig mellan de båda?

      Intressant att insulinnivåerna ökade så mycket mer av vassle, men det kanske är att förvänta sig av ett snabbare upptag. Eller är det mer leucin i vassle kanske?

    6. 6

      […] styrketräning, och vassle efter styrketräning stimulerade denna 122 % mer än vad kasein gjorde. Jacob Gudiol har skrivit om en annan studie där muskelproteinsyntesen var 65 % högre hos de som hade druckit vassle jämfört med kasein […]

    7. 7

      […] som mellanmål.  Vassleprotein har enligt forskning visat på bäst effekt för återhämtning (se här) med 60 % än […]

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *