Vad är tyngdlyftning – Ryck och Stöt!

  • Mejla till en vän

Då jag troligen kommer skriva en del kring tyngdlyftning här på sidan tänkte jag snabbt lägga upp lite information om vad tyngdlyftning är. Detta är säkert onödigt för de flesta som läser här men då det är väldigt vanligt att svenskar överlag blandar ihop tyngdlyftning och styrkelyft så tänkte jag ändå lägga upp informationen.

Tyngdlyftning är en olympisk sport där man tävlar i två grenar, ryck och stöt. På engelska heter tyngdlyftning weightliftning vilket troligen har bidragit en del till förvirringen då folk tolkar det som lifting weights eller liknande. Styrkelyft å andra sidan är en tävling i de tre grenarna knäböj, marklyft och bänkpress. Styrkelyft heter på engelska powerlifting vilket är ett synnerligen opassande namn då tynglyftning innebär en större effekt (dvs power) än styrkelyft. Hur som helst är det väldigt vanligt att dessa två idrotter blandas ihop. Här under kommer jag endast att gå igenom vad som faktiskt är ryck och stöt.

Ryck

I ryck ska man lyfta stången från marken till raka armar ovanför huvudet i ett drag eller en rörelse. En hel del idrottare använder sig vanligen av ryck i sin träning men nästan alltid är det i själva verket styrkeryck de tränar. Skillnaden på styrkeryck och verkliga ryck är att man vid ett styrkeryck fångar stången med endast en liten böjning i knäna. Vid verkliga ryck sitter man ner så djupt man bara kan för att man då kan lyfta mer vikt. Att styrkerycka är dock tillåtet även vid tävling vilket gör att man ibland säger sittryck istället för bara ryck för att vara tydlig med att man menar ett ryck där personen verkligen sitter ner djupt för att fånga stången.

Exempel på hur ett ryck ser ut när väldigt bra utförare rycker kan ni se i youtubeklippet här under.

Stöt

Den andra tävlingsgrenen inom tyngdlyftning är stöt som utförs i två delar. Den första delen är en vändning från marken där man fångar stången på axlarna framför kroppen. Vändning kallas också populärt för frivändningar. Ordet frivändning kommer ifrån gamla tider då stången inte fick lova att röra någon kroppsdel på vägen upp. Denna regel finns inte längre kvar och inom tynglyftningen kallas därför rörelsen numera endast för vändning medan ordet frivändning har hållt sig kvar inom andra idrotter. Precis som inom ryck finns det både vanliga vandningar och styrkevändningar och precis som vid ryck är det djupet man fångar stången med som skiljer utförandena åt.

Efter vändningen återstår det en rörelse innan stöten är avklarad och det är överstöten. Här ska stången gå från att ligga på axlarna framför huvudet till raka armar ovanför huvudet. Hur tekniken ser ut för den här rörelsen är mer varierande än för ryck och man kan se exempel på olika tekniker även hos världseliten. De tre som används är utfallsteknik, pushteknik och sitteknik. Den klart vanligaste tekniken är utfallsvarianten.

Ett par exempel på en komplett stöt kan ni se i klippet här under.

En av Sveriges bästa lyftare just nu är Oskar Svensson som ni kan se i klippet här under. I klippet blir han fotad inför en artikel som jag skrev om tyngdlyftning för BODY Magazine och vikten han använder är därför inte maximal utan det är efter 2 timmars fotning.

Detta är alltså tyngdlyftning!

Gymgrossistens Protein
Jacob Gudiol
Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut:

Jag håller just nu på att läsa in en master i Sport Science på Lunds universitet samtidigt som jag arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF. Jag har även ett eget företag där jag regelbundet håller föreläsningar om prestation, kost och träning. Bland annat på kursen idrottsmedicin på sjukgymnastutbildningen i Lund samt på ELEIKOs nystartade PT-utbildning.


Jag skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för olika träningsmagasin. Jag har bland annat varit med i tidningar så som BODY Magazine, Svensk Styrkelyft, Blossom Magazine, Dagens Träningsindustri och Friskispressen. Jag sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd. Här hittar du mer information om mig samt kontaktinformation

5 reaktion på “Vad är tyngdlyftning – Ryck och Stöt!

  1. 2
    PK

    Tjena Jacob! Sitter och funderar över de eventuella vinsterna av att gå till gym:et och köra några frivändningar innan dagens fotbollsmatch. Läste att Chicago Bulls under Michael Jordans storhetstid brukade göra det för att öka explosiviteten i matchen. Vet du om det funkar och om så, hur tungt, hur många set resp reps och hur nära inpå bör jag köra (har ställt frågan tidigare till dig, men missat om du svarat)? Hör gärna av dig om du vet svaret. :)

      Citera kommentar

  2. 4
    Alexander Mattisson

    Finns det några hälsofördelar med tyngdlyftning för vanliga människor som inte är atleter eller dylikt? Det kan väl knappast jämföras med ”vanlig” styrketräning eftersom intensitet och hur musklerna aktiveras är väldigt olika?

      Citera kommentar

  3. Pingback: Att höfta eller att inte höfta – är det frågan?

Kommentera

Skriv ditt namn, din mejl och eventuell hemsida.