Vad är tyngdlyftning – Ryck och Stöt!

  • Jacob Gudiol
  • Etiketter , ,
  • 2012-02-10
    • Mejla till en vän
    • SumoMe

    Då jag troligen kommer skriva en del kring tyngdlyftning här på sidan tänkte jag snabbt lägga upp lite information om vad tyngdlyftning är. Detta är säkert onödigt för de flesta som läser här men då det är väldigt vanligt att svenskar överlag blandar ihop tyngdlyftning och styrkelyft så tänkte jag ändå lägga upp informationen.

    Tyngdlyftning är en olympisk sport där man tävlar i två grenar, ryck och stöt. På engelska heter tyngdlyftning weightliftning vilket troligen har bidragit en del till förvirringen då folk tolkar det som lifting weights eller liknande. Styrkelyft å andra sidan är en tävling i de tre grenarna knäböj, marklyft och bänkpress. Styrkelyft heter på engelska powerlifting vilket är ett synnerligen opassande namn då tynglyftning innebär en större effekt (dvs power) än styrkelyft. Hur som helst är det väldigt vanligt att dessa två idrotter blandas ihop. Här under kommer jag endast att gå igenom vad som faktiskt är ryck och stöt.

    Ryck

    I ryck ska man lyfta stången från marken till raka armar ovanför huvudet i ett drag eller en rörelse. En hel del idrottare använder sig vanligen av ryck i sin träning men nästan alltid är det i själva verket styrkeryck de tränar. Skillnaden på styrkeryck och verkliga ryck är att man vid ett styrkeryck fångar stången med endast en liten böjning i knäna. Vid verkliga ryck sitter man ner så djupt man bara kan för att man då kan lyfta mer vikt. Att styrkerycka är dock tillåtet även vid tävling vilket gör att man ibland säger sittryck istället för bara ryck för att vara tydlig med att man menar ett ryck där personen verkligen sitter ner djupt för att fånga stången.

    Exempel på hur ett ryck ser ut när väldigt bra utförare rycker kan ni se i youtubeklippet här under.

    Stöt

    Den andra tävlingsgrenen inom tyngdlyftning är stöt som utförs i två delar. Den första delen är en vändning från marken där man fångar stången på axlarna framför kroppen. Vändning kallas också populärt för frivändningar. Ordet frivändning kommer ifrån gamla tider då stången inte fick lova att röra någon kroppsdel på vägen upp. Denna regel finns inte längre kvar och inom tynglyftningen kallas därför rörelsen numera endast för vändning medan ordet frivändning har hållt sig kvar inom andra idrotter. Precis som inom ryck finns det både vanliga vandningar och styrkevändningar och precis som vid ryck är det djupet man fångar stången med som skiljer utförandena åt.

    Efter vändningen återstår det en rörelse innan stöten är avklarad och det är överstöten. Här ska stången gå från att ligga på axlarna framför huvudet till raka armar ovanför huvudet. Hur tekniken ser ut för den här rörelsen är mer varierande än för ryck och man kan se exempel på olika tekniker även hos världseliten. De tre som används är utfallsteknik, pushteknik och sitteknik. Den klart vanligaste tekniken är utfallsvarianten.

    Ett par exempel på en komplett stöt kan ni se i klippet här under.

    En av Sveriges bästa lyftare just nu är Oskar Svensson som ni kan se i klippet här under. I klippet blir han fotad inför en artikel som jag skrev om tyngdlyftning för BODY Magazine och vikten han använder är därför inte maximal utan det är efter 2 timmars fotning.

    Detta är alltså tyngdlyftning!

    Jacob Gudiol
    Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut

    Jacob arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF samtidigt som han håller på att läsa in en master i sport science på Lunds Universitet. Han driver även ett eget företag där han regelbundet håller föreläsningar om det mesta som berör hälsa, träning, kost och prestation. Bland annat på fysioterapiutbildningen i Lund samt för ELEIKO. Han sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd


    Jacob skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för Tyngre.se. Tidigare har han även varit krönikör i SvD och regelbunden skribent för BODY Magazine. Här hittar du mer information om Jacob samt kontaktinformation

    Gymgrossistens Protein

    8 kommentarer på “Vad är tyngdlyftning – Ryck och Stöt!

    1. 1
      David N skriver:

      Bra skrivet, håller med om att förklaring ofta behövs

    2. 2
      PK skriver:

      Tjena Jacob! Sitter och funderar över de eventuella vinsterna av att gå till gym:et och köra några frivändningar innan dagens fotbollsmatch. Läste att Chicago Bulls under Michael Jordans storhetstid brukade göra det för att öka explosiviteten i matchen. Vet du om det funkar och om så, hur tungt, hur många set resp reps och hur nära inpå bör jag köra (har ställt frågan tidigare till dig, men missat om du svarat)? Hör gärna av dig om du vet svaret. :)

    3. 3
      Jacob Gudiol skriver:

      http://tranastyrka.se/hur-du-hoppar-hogre-infor-ett-test/
      http://tranastyrka.se/hur-du-slar-hardare-som-golfspelare/

      Vilken tid som är bäst för en person varierar, man får testa. Tveksamt om det kan användas inför en fotbollsmatch för att göra någon nytta.

    4. 4
      Alexander Mattisson skriver:

      Finns det några hälsofördelar med tyngdlyftning för vanliga människor som inte är atleter eller dylikt? Det kan väl knappast jämföras med ”vanlig” styrketräning eftersom intensitet och hur musklerna aktiveras är väldigt olika?

    5. 5

      […] Under min tid i boxarna har jag träffat på en del kompetenta pedagoger med olika synpunkter på hur ryck och stöt ska utföras. Även jag har en viss syn på hur ett lyft ska utföras när jag coachar. Precis som i allt annat finns det olika skolor som alla säger olika och inte sällan har de synpunkter på deras ”konkurrenters” sätt att lyfta. Jag tänker i detta inlägg inte säga vad som är rätt för dig men däremot försöka förenkla diskussionen till ett inlägg så att du själv kan avgöra vad som känns bra. För att ni alla ska förstå vilket moment vi talar om har jag gjort en kortare presentation av övningarna. Jag kommer inte att fördjupa mig i vad en frivändning eller ett ryck är mer än här nedan. Det jag kommer att förkunna är det andra rycket eller ”Second Pull”. Vet ni inte alls vad dessa övningar är föreslår jag en fördjupning hos Jakob Gudiol. […]

    6. 6

      […] Under min tid i boxarna har jag träffat på en del kompetenta pedagoger med olika synpunkter på hur ryck och stöt ska utföras. Även jag har en viss syn på hur ett lyft ska utföras när jag coachar. Precis som i allt annat finns det olika skolor som alla säger olika och inte sällan har de synpunkter på deras ”konkurrenters” sätt att lyfta. Jag tänker i detta inlägg inte säga vad som är rätt för dig men däremot försöka förenkla diskussionen till ett inlägg så att du själv kan avgöra vad som känns bra. För att ni alla ska förstå vilket moment vi talar om har jag gjort en kortare presentation av övningarna. Jag kommer inte att fördjupa mig i vad en frivändning eller ett ryck är mer än här nedan. Det jag kommer att förkunna är det andra rycket eller ”Second Pull”. Vet ni inte alls vad dessa övningar är föreslår jag en fördjupning hos Jakob Gudiol. […]

    7. 7
      Jarmo skriver:

      Hej

      I tyngdlyftnings momenten, hur mycket teknik / styrka är det i ryck o stöt i antal % ?

      Mvh Jarm

    8. 8
      Jacob Gudiol skriver:

      Det beror ju helt på vilken teknik du har när du lyfter

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *