Skillnad mellan HFCS och socker i 0,7 dl läsk

  • Mejla till en vän

Lite konstigt att den här studien har lyckats smyga sig förbi utan att någon lagt märke till den tidigare. Den har funnits tillgänlig online sedan slutet på förra året. Resultatet visar på att det finns en skillnad i kroppens sätt att hantera 0,7 dl läsk sötad med High-Fructose Corn Syrup (HFCS) jämfört med lika mycket läsk sötad med socker.

Metabolism. 2012 May;61(5):641-51.
Effects of high-fructose corn syrup and sucrose on the pharmacokinetics of fructose and acute metabolic and hemodynamic responses in healthy subjects.
Le MT, Frye RF, Rivard CJ, Cheng J, McFann KK, Segal MS, Johnson RJ, Johnson JA.

It is unclear whether high-fructose corn syrup (HFCS), which contains a higher amount of fructose and provides an immediate source of free fructose, induces greater systemic concentrations of fructose as compared with sucrose. It is also unclear whether exposure to higher levels of fructose leads to increased fructose-induced adverse effects. The objective was to prospectively compare the  effects of HFCS- vs sucrose-sweetened soft drinks on acute metabolic and hemodynamic effects. Forty men and women consumed 24 oz of HFCS- or sucrose-sweetened beverages in a randomized crossover design study. Blood and urine samples were collected over 6 hours. Blood pressure, heart rate, fructose,  and a variety of other metabolic biomarkers were measured. Fructose area under the curve and maximum concentration, dose-normalized glucose area under the curve and maximum concentration, relative bioavailability of glucose, changes in postprandial concentrations of serum uric acid, and systolic blood pressure maximum levels were higher when HFCS-sweetened beverages were consumed as compared with sucrose-sweetened beverages. Compared with sucrose, HFCS leads to greater fructose systemic exposure and significantly different acute metabolic effects.

Den här studien visar att det blir en skillnad i det akuta metabola svaret efter det att man druckit läsk sötad med HFCS istället för socker. HFCS i läsk består vanligen av 55 % fruktos, 42 % glukos och resten är oligosackarider. Socker å andra sidan består av 50 % fruktos och 50 % glukos som är bundna tillsammans. När man dricker HFCS får man med andra ord i sig lite mer fruktos. I den här studien har man druckot 0,7 dl läsk vilket innebär att gruppen som drack läsken med HFCS fick i sig ungefär 5 gram mer fruktos än den andra gruppen.

Dr Pepper var läskvalet i den här studie

Dr Pepper var läskvalet i den här studie

Resultatet i studien visade att fruktosmängden i sig inte bara påverkade resultatet utan även det faktum att fruktosen är i fri form och inte bunden till glukos som i socker påverkade kroppens svar. När deltagarna fick dricka läsken med HFCS fick de både en snabbare och en högre höjning av fruktosmängden i blodet.

Förutom den här skillnaden såg man en liten ökning i det systoliska blodtrycket när deltagarna fick dricka HFCS och även en liten ökning av mängden urinsyra som i sig tros kunna påverka blodtrycket. Effekten var som sagt liten och dessutom väldigt kortvarig men den var där.

Det finns tidigare studier som också har jämfört socker och HFCS och där har man inte sett någon skillnad i effekt. I en av studierna tittade man på insulin, glukos, leptin, grehlin och aptit hos friska kvinnor (1). En annan studie tittade på samma sak och hade dessutom med urinsyra och man såg ingen skillnad (2). Det finns ytterligare en liknande studie med samma resultat, alltså ingen signifikant skillnad (3). Endast en studie har tittat på skillnaderna mellan HFCS och sockersötad dryck intaget tillsammans med måltider och där såg man ingen skillnad (4).

För mig är den här studien är bevis på att man kan hitta signifikanta skillnader mellan i princip allting men någonstans måste man stanna upp och fråga sig om det är praktiskt relevant. Det verkar alltså finnas små skillnader mellan HFCS och socker men om du inte häller i dig över en halvliter läsk för sig själv så går skillnaden troligen inte att mäta. Och om du häller i dig mer läsk än så är ditt problem inte om läsken innehåller HFCS eller socker. Ditt problem är att du dricker för mycket läsk…

Gymgrossistens Protein
Jacob Gudiol
Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut:

Jag håller just nu på att läsa in en master i Sport Science på Lunds universitet samtidigt som jag arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF. Jag har även ett eget företag där jag regelbundet håller föreläsningar om prestation, kost och träning. Bland annat på kursen idrottsmedicin på sjukgymnastutbildningen i Lund samt på ELEIKOs nystartade PT-utbildning.


Jag skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för olika träningsmagasin. Jag har bland annat varit med i tidningar så som BODY Magazine, Svensk Styrkelyft, Blossom Magazine, Dagens Träningsindustri och Friskispressen. Jag sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd. Här hittar du mer information om mig samt kontaktinformation

Kommentera

Skriv ditt namn, din mejl och eventuell hemsida.