Nybörjarträning i tyngdlyftning för ungdomar

  • Jacob Gudiol
  • Etiketter , , , ,
  • 2012-05-04
    • Mejla till en vän
    • SumoMe
    En 14 årig tjej tränar på för fullt
    En 14 årig tjej tränar på för fullt

    Det här är lite av ett reklaminlägg för min tyngdlyftningsklubb HAK Greppet i Helsingborg. Det är nämligen så att vi tänker starta upp en nybörjargrupp för ungdomar som vill prova på tyngdlyftning. Även om du inte själv är ungdom längre så hade jag uppskattat mycket om du hjälper till att sprida detta inlägg då jag är säker på att det finns många ungdomar i närheten av Helsingborg som skulle vara intresserade om de kände till att möjligheten fanns.

    Träningen övervakas konstant av främst Ola Kristoffersson och Marc Wihlborg som du kan se i bakgrunden av bilden här nedanför. De är båda väldig erfarna lyftare och har tränat samt tävlat i över 30 år. Marc är dessutom, precis som mig, licensierad sjukgymnast.

    Där finns även andra tränare som hjälper till då och då, däribland jag själv. Träningen i början är endast med fokus på teknik där de unga får lära sig hålla ryggen, ha bra balans och utveckla rörligheten. Efterhand som det kommer börjar man arbeta mer på tekniken i de faktiska lyften och först efter det blir det egentligen tal om träning med större vikter.

    Tyngdlyftning är en extremt säker sport i förhållande till andra idrotter som är populära bland ungdomar. Samtidigt är den en idrott som är väldigt utvecklande för koordination och kroppskännedom. Du kan hitta mycket mer kring styrketräning för barn rent allmänt i inlägget Styrketräning för barn och ungdomar del I – fördelar, risker och ogrundade myter på träningslära. Kom ihåg att det i det här fallet också handlar om träning som hela tiden övervakas av tränare med utbildning och väldigt lång egen erfarenhet. Det är alltså inte det samma som att släppa in en tonåring på gymmet utan direktiv.

    En stor fördel med tyngdlyftning är att du som ungdom endast tävlar mot dig själv. Man behöver alltså inte vara någon större idrottstalang egentligen för att se nöjet i träningen, bara man gillar att lära sig nya saker och utmana sig själv lite. Ett exempel är de lite större och tyngre barnen som allt som oftast annars är bland de mest klumpiga och långsamma på de vanliga idrottslektionerna. De får ofta ett förhöjt självförtroende då de är starkast och därför presterar bäst sett till antal lyfta kilon på träningarna. De små och nätta barnen får istället känna att de blir starkare och starkare.

    Träningen innehåller mycket mer än bara ryck och stöt
    Till skillnad från när vuxna tränar tyngdlyftning så innehåller träningen för barn och ungdomar klart mer allmän atletisk träning och fokus är inte alls så stort på ryck och stöt.

    Tyngdlyftning är också en utmärkt komplementsträning till i princip alla andra sporter som finns. Unga idrottare lär sig använda sin fulla motorpotential och verkligen röra sig explosivt. Något som är väldigt svårt att lära sig och förbättra när man lämnat tonåren.

    Träningen är öppen för alla som vill testa på tyngdlyftning oavsett tidigare träningsvana och dagsform. Det enda kravet för att vara med i gruppen är att man är yngre än 17 år. Träningarna är varje torsdag 18.00. Du får jättegärna komma och testa på en eller två gånger gratis. Vill du sen fortsätta kostar det endast 300 kr per år att bli medlem och då får du givetvis träna under alla de andra öppettiderna. Det är i princip alltid någon med tränarutbildning närvarande i lokalen även på andra tider, däribland jag själv ett par gånger i veckan. Säger du till i förväg vilken dag du vill träna så brukar det också gå att synka så att någon av tränarna är där den tiden med.

    Lokalen ligger i källaren på Idrottens Hus i Helsingborg. Det krävs ingen föranmälan utan det är bara att dyka upp ombytt. Omklädningsrum finns också i anslutning till lokalen om du vill använda det.

    Uppriggat för nybörjarträning på HAK Greppet
    Uppriggat för träning på HAK Greppet. I bakgrunden ser du huvudtränarna Ola Kristoffersson och Marc Wihlborg

    För er som är äldre än 17

    Om du är äldre än 17 år och vill prova på träningen är du givetvis varmt välkommen du med. Det är egentligen bara att söka sig ner till gymmet under dess öppettider och sen går du fram till någon av de som lyfter när de sitter och vilar och presenterar dig så får du snabbt hjälp med att komma igång. Träningen blir dock inte lika övervakad som vid nybörjarträningen på torsdagar men där finns ändå möjlighet till massor av hjälp. Kunskapen i lokalen är väldigt stor och flera av Sveriges bästa lyftare genom tiderna är alla nere i lokalen ett par gånger i veckan. Kostnaden att bli medlem i klubben för en senior är 1200 kr/år vilket är löjligt billigt med tanke på möjligheterna i lokalen och att man får gratis hjälp av tränare.

    Öppettider för gymmet hittar ni HAK Greppets hemsida.

    Jacob Gudiol
    Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut

    Jacob arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF samtidigt som han håller på att läsa in en master i sport science på Lunds Universitet. Han driver även ett eget företag där han regelbundet håller föreläsningar om det mesta som berör hälsa, träning, kost och prestation. Bland annat på fysioterapiutbildningen i Lund samt för ELEIKO. Han sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd


    Jacob skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för Tyngre.se. Tidigare har han även varit krönikör i SvD och regelbunden skribent för BODY Magazine. Här hittar du mer information om Jacob samt kontaktinformation

    Gymgrossistens Protein

    3 kommentarer på “Nybörjarträning i tyngdlyftning för ungdomar

    1. 1
      Daniel skriver:

      Klart jag hjälper till att sprida det här – Fint initiativ!

    2. 2
      Jacob Gudiol skriver:

      Jag glömde nämna också att vi har en stor medicinsk kompetens på klubben med. Där är hela 4 sjukgymnaster som är med och tränar och tävlar. Samt 2 kiropraktorer som också är där regelbundet. Förutom detta är där även en tjej som för närvarande läser till sjukgymnast.

      Av dessa är det 3 stycken som är med och hjälper till att träna ungdomar reglebundet.

    3. 3
      Patrick skriver:

      Bara två problem, drygt 140mil och lite mod.
      Passar på att tacka för hemsidorna träningslära och tränastyrka, så mycket kunskap jag fått. Tack!

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *