Mitt fasteblodsocker vs kitavabornas

  • Jacob Gudiol
  • Etiketter , ,
  • 2012-04-11
    • Mejla till en vän
    • SumoMe

    Jag har sen två år tillbaka ungefär haft en blodsockermätare hemma hos mig men jag har egentligen inte använt den förrän idag. Resultatet blev ett fasteblodsocker på 4,1. Här under kan du se hur det resultatet förhåller sig i relation till Svenskar överlag och de värden som Staffan Lindeberg mätte på Kitavabor när han var där och studerade dessa.

    Fasteblodsockret hos Svenskar, Kitavabor och mig
    Fasteblodsockret hos Svenskar, Kitavabor och mig. De röda prickarna är svenskar i olika åldrar, de blå är kitavabor och den ljusblå pricken med lite svart runt är det värde jag hade idag innan min första måltid.

    Med tanke på att jag rest mycket de senaste månaderna och även i mina mått både ätit och tränat dåligt under den tiden så fick jag ett fastevärde som är helt okej. När jag tagit det här testet såg jag att mina återstående sex nålar höll på att bli för gamla så jag tog beslutet att göra ett lite test på mig själv.

    Då jag inte ätit någon frukost valde jag att slänga ihop en väldigt kolhydratbaserad frukost som var snål på protein och fett. Det jag valde var en stor portion mannagrynsgröt med mellanmjölk. Då andelen kolhydrater kändes lite liten ändå valde jag att lägga i 40 gram honung och 20 gram russin. Jag vägde som du säkert redan räknat ut allting och med hjälp av livsmedelsverkets databas så räknade jag ut att jag åt omkring 100 gram kolhydrater, 7 gram fett och 20 gram protein. I energifördelning blir det 72 E % kolhydrater, 13 E % fett och 15 E % protein.

    Även om gröten blev lite väl söt med all honung så stoppade jag i mig maten utan några större problem och här under ser du resultatet:

    Mitt blodsockersvar efter en kolhydratrik frukost
    Mitt blodsockersvar efter en kolhydratrik frukost

    Vid det här testet hade jag ingen aning om vad jag skulle förvänta mig men som du kan se var det ingen större långvarig höjning av mitt blodsocker efter måltiden. Min plan var att ta ett blodsocker till efter ungefär 2,5 timme men livet kom emellan och jag kunde inte sitta kvar och dega i soffan vilket jag gjorde resten av tiden.

    Hur som helst så är den här kurvan ett exempel på hur blodsockrets förändrats hos en frisk aktiv person. Här ska man också tänka på att jag valde en extrem frukost i det här exemplet med i princip bara lättillgängliga kolhydrater.

    Jacob Gudiol
    Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut

    Jacob arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF samtidigt som han håller på att läsa in en master i sport science på Lunds Universitet. Han driver även ett eget företag där han regelbundet håller föreläsningar om det mesta som berör hälsa, träning, kost och prestation. Bland annat på fysioterapiutbildningen i Lund samt för ELEIKO. Han sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd


    Jacob skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för Tyngre.se. Tidigare har han även varit krönikör i SvD och regelbunden skribent för BODY Magazine. Här hittar du mer information om Jacob samt kontaktinformation

    Gymgrossistens Protein

    8 kommentarer på “Mitt fasteblodsocker vs kitavabornas

    1. 1
      Shrinkin David skriver:

      Såg ju inte så dramatiskt ut(?).
      Vore kul att få en jämförelse med en, för dig, normal frukost.
      Om du nu ev ska dega i soffan nån dag. 😉

    2. 2
      Jacob Gudiol skriver:

      Shrinkin David: Såg ju inte så dramatiskt ut(?).

      Nä, det är bara dramatiskt när GI och LCHF förespråkare ritar upp egna kurvor eller man använder kurvor för en person som är metabolt sjuk. Ibland kör de ju glukostest på någon som ätit LCHF länge med och då verkar man ju äta sig till en dålig glukostolerans så då blir kurvan ”överdriven” då med.

      Nu skulle jag inte rekommendera den där frukosten till någon. Jag har ju i princip gjort ett glukostoleranstest. Men det visar ju ändå på överdrifterna man får höra/se hela tiden om högt blodsocker hela dagen. Normalsvensken i min ålder äter runt 275 gram kolhydrater per dag så även om kosten skulle vara väldigt dålig blir det tre kurvor som den här på en dag.

      Shrinkin David: Vore kul att få en jämförelse med en, för dig, normal frukost.
      Om du nu ev ska dega i soffan nån dag. 😉

      Jag har ju bara en sticka kvar :( De kostar 7,5 styck på apoteket så jag har svårt att motivera mig till att köpa fler. Om det är någon som vet någon plats där man kan köpa billigare stickor så gör jag det gärna. Själva stickandet är ju inte så farligt och soffdagar har jag en del av 😉

    3. 3
      Mattias H skriver:

      Det beror ju på vad du har för mätare.
      Den här siten har många olika stickor och de flesta är mycket billigare än 7kr/st iaf.
      http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/pages/Diabetek.aspx?Header=Teststickor%20f%C3%B6r%20glukos&groupID=Y82FA00

    4. 4
      Jacob Gudiol skriver:

      De jag har till min mätare är Abbotts Precision Xtra. Sidan du länkade till går inte att handla hos som privatperson tyvärr.

    5. 5
      Mattias H skriver:

      Så klantigt av mig!
      Jag skulle vilja skylla på att jag nog hade lågt blodsockret eftersom det var precis innan lunch, men nånting säger mig att du inte går på den. 😉

    6. 6
      Ola Wallengren skriver:

      Även om det bara var under en timma så är jag förvånad att du fick så pass högt blodsocker som du fick. jag har själv aldrig uppmätt högre än ca 7.5 mmol trots kolhydratuppladdning med >1000g kh på 24h under flera dygn och ca 100-200g per måltid.

    7. 7
      Jacob Gudiol skriver:

      Min livsstil har som sagt inte direkt varit någon höjdare sen september förra året. Sen kanske det är individuella skillnader?

    8. 8
      Jenny skriver:

      Jag tror det är väldigt individuellt. Skulle man göra liknande test på mig tror jag kurvan skulle se helt annorlunda ut. Snabba kolhydrater till frukost är förödande för mig, drabbas av värsta sortens blodsockerfall med darrighet, kallsvettningar och allmän matthet. Fast frågan är förstås om det är så stor skillnad på blodsockret eller om det är själva förändringen jag reagerar på?
      Oavsett vilket så slipper jag dessa problem (som faktiskt förvandlas till ett litet handikapp)om jag skippar snabba kolhydrater!

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *