Landar du på hälen, mellanfoten eller framfoten?

  • Jacob Gudiol
  • Tagged ,
  • 2013-02-23
  • Den här studien har ett antal månader på nacken nu men dess resultat är intressant då våren är på gång och det säkerligen kommer att pågå en debatt kring skor, löpningsteknik mm även detta år.

    Studien i fråga finns tyvärr bara publicerad i en väldigt kort form och du kan läsa allt själv om du vill annars summerar jag ännu mer i korthet här. Titeln på studien ifråga har titeln Accuracy Of Self-Reported Footstrike Paterns And Loading Rates Associated With Traditional And Minmalist Running Shoes och det man har undersökt är i exakt det som titeln beskriver.

    Belastning vid löpning med minimalistiska skor
    Belastningen hos deltagarna med vanliga skor som landade med hälen (TSR), de som sprang med minimalistiska skor och landade på framfoten (MSA) samt de som sprang med minimalistiska skor och landade på hälen (MSR)

    55 personer inkluderades i studien och av dessa var det 22 som sprang med ”vanliga” skor och 35 som sprang med så kallade minimalistiska skor eller ”barfotaskor” som det också vanligen kallas. Först frågade man dessa deltagare hur de landade på foten och därefter testade man om de verkligen landade på den delen av foten som de uppgav att de landade på. Samtidigt som man undersökte detta tittade man även på belastningen vid en fotisättning.

    Innan testerna uppgav alla de som sprang med minimalistiska skor att de landade på framfoten när de sprang. När man däremot verkligen undersökte detta så landade 1/3 av dessa dock med hälen först. När man tittade på belastningen vid fotisättningen var det dessutom överlägset högst hos dessa personer.

    Så läxan från den här studien är att många människor uppenbarligen inte vet precis hur de landar med foten när de springer. Särskilt när de troligen landar med foten ganska platt mot marken. Vi får också veta att löpning med minimalistiska skor inte per automatik innebär att man landar framfoten eller mellanfoten. Att springa med minimalistiska skor samtidigt som man landar med hälen innebär en stor belastning, detta är något jag tagit upp i tidigare inlägg. Till exempel Skor, barfotalöpning, fotisättning (del 5 av 7) – Barfotalöpning, förändringar i teknik och prestationsförmåga och Ett otroligt bra blogginlägg på The Science of Sport.

    Jacob Gudiol
    Om Mig

    Mitt namn är Jacob Gudiol och jag är utbildad fysioterapeut med en Master i Sport Science från Lunds Universitet. Jag arbetar som egen företagare inom träning, kost och hälsa där jag föreläser, skriver artiklar och jag har skrivit två böcker.


    Bland annat föreläser jag regelbundet på fysioterapiutbildningen i Lund samt för Eleiko. Mina artiklar hittar du främst här, på Traningslara.se samt på Tyngre.se. Tidigare har jag även varit krönikör i SvD och regelbunden skribent för BODY Magazine.


    Följ mig gärna på Twitter, Instagram eller Facebook. Jag har även en podcast om träning, kost och hälsa som heter Tyngre Träningssnack som släpps varje vecka.


    Här hittar du mer information om mig samt kontaktinformation

    Gymgrossistens Protein

    9 thoughts on “Landar du på hälen, mellanfoten eller framfoten?

    1. 1
      Beholder says:

      Nu saknar man nästan MJ

    2. 2
      Stefan G says:

      Ett bra bevis på att man _inte_, per automatik, springer på framfoten. Något som jag gissar är en ”sanning” hos barfotaförespråkare. Det faktum att ”Innan testerna uppgav alla de som sprang med minimalistiska skor att de landade på framfoten när de sprang.” är ju ett väl talande exempel.

      Jag antar att stjärnan i grafen visar på en signifikant skillnad mellan grupperna?!
      Men är det en signifikant skillnad mellan normalskor med häl-landning och barfotaskor och framfots-landning i kraft?

    3. 3
      Jacob Gudiol says:

      Det var ingen signifikant skillnad mellan de två i den här studien.

    4. 4
      Liljeros says:

      Fattas det inte en länk i slutet – ”Ett otroligt bra blogginlägg på The Science of Sport.”?

    5. 5
      Martin E says:

      Det är ju oerhört naivt att tro att man skulle springa på ett annat sätt helt plötsligt bara för att man byter skor. Att springa på ”rätt” sätt är ju något som t.ex. friidrottare lägger mängder av träningstimmar på. För min egen del var det ett otroligt lyft när jag bytte från att lända på hälen till att landa på framfoten, men det tog åtminstone 100 timmars träning innan jag kände att jag behärskade tekniken något sånär.

      Jag kan dessutom tillägga att jag fortfarande två år efter mitt byte i viss mån måste tänka på hur jag springer. Faller jag i tankar halkar jag lätt tillbaka till min gamla löpstil.

    6. 6
      Jacob Gudiol says:

      Martin E: Det är ju oerhört naivt att tro

      Folk är generellt sett otroligt naiva 🙂

    7. 7

      […] förändrar sin fotisättning och med detta så kommer en stor ökning i belastning vid varje steg, Landar du på hälen, mellanfoten eller framfoten?. Detta i sig innebär med väldigt stor sannolikhet en ökad […]

    8. 8

      […] Landar du på hälen, mellanfoten eller framfoten? […]

    9. 9

      […] Landar du på hälen, mellanfoten eller framfoten? […]

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *