Lägre blodsocker från bär än socker av samma mängd

  • Jacob Gudiol
  • Tagged , ,
  • 2012-05-07
  • Den här studien dök upp i min mejl för någon dag sen. Ganska intressant resultat faktiskt. Det man gjort är att man låtit försökspersoner äta antingen

    • En puré av bär, 35 gram socker och vatten
    • En vattenlösning med samma mängd socker som fanns i purén

    Efter detta har man tittat på blodsockersvar, insulinsvar och frisättningen av ett hormon kallat GLP-1.

    Br J Nutr. 2011 Sep 20:1-7.
    Postprandial glucose, insulin and glucagon-like peptide 1 responses to sucrose ingested with berries in healthy subjects.
    Törrönen R, Sarkkinen E, Niskanen T, Tapola N, Kilpi K, Niskanen L.

    Berries are often consumed with sucrose. They are also rich sources of polyphenols which may modulate glycaemia after carbohydrate ingestion. The present study investigated the postprandial glucose, insulin and glucagon-like peptide 1 (GLP-1) responses to sucrose ingested with berries, in comparison with a similar sucrose load without berries. A total of twelve healthy subjects were recruited to a randomised, single-blind, placebo-controlled crossover study. They participated in two meal tests on separate days. The berry meal was a purée (150 g) made of bilberries, blackcurrants, cranberries and strawberries with 35 g sucrose. The control meal included the same amount of sucrose and available carbohydrates in water. Fingertip capillary and venous blood samples were taken at baseline and at 15, 30, 45, 60, 90 and 120 min after starting to eat the meal. Glucose, insulin and GLP-1 concentrations were determined from the venous samples, and glucose also from the capillary samples. Compared to the control meal, ingestion of the berry meal resulted in lower capillary and venous plasma glucose and serum insulin concentrations at 15 min (P = 0·021, P < 0·007 and P = 0·028, respectively), in higher concentrations at 90 min (P = 0·028, P = 0·021 and P = 0·042, respectively), and in a modest effect on the GLP-1 response (P = 0·05). It also reduced the maximum increases of capillary and venous glucose and insulin concentrations (P = 0·009, P = 0·011 and P = 0·005, respectively), and improved the glycaemic profile (P < 0·001 and P = 0·003 for capillary and venous samples, respectively). These results suggest that the glycaemic control after ingestion of sucrose can be improved by simultaneous consumption of berries.

    Blodsockersvar och insulinsvar efter måltiderna
    Blodsockersvar och insulinsvar efter måltiderna. De svarta punkterna representerar purén med bär

    Resultatet i studien blev att deltagarna fick en klart bättre blodsockerkurva efter purén med bär än vattenlösningen. Detta är intressant då vi snackar om exakt samma mängd socker av precis samma typ. I båda fallen var måltiden väl processad och det är svårt att förklara bort förändringarna på att det skulle ta längre tid för kroppen att bryta ner bären. De var ju totalt mosade redan. Visst kan det vara en delförklaring ändå men hela skillnaden förklarar det nog inte.

    Dessutom innehöll purén 35 gram tillsatt socker. Den naturliga mängden sockerarter i bären var 4,4 gram glukos och 4,7 gram fruktos. Det innebär alltså att nästan 80 % av sockret i purén var i form av tillsatt socker och endast 20 % kom från bären.

    Författarna till studien tror att polyfenoler i bären kan vara orsaken till skillnaden. Polyfenoler är ett ämne som finns i olika växter och har visat sig kunna påverka blodsockersvaret efter en måltid hos djur tidigare (2).

    Vad ska man då ta med sig från den här studien? Det jag tar med mig är att en matvara är mer än det man kan läsa i näringsvärdetabellen.

    Jacob Gudiol
    Om Mig

    Mitt namn är Jacob Gudiol och jag är utbildad fysioterapeut med en Master i Sport Science från Lunds Universitet. Jag arbetar som egen företagare inom träning, kost och hälsa där jag föreläser, skriver artiklar och jag har skrivit två böcker.


    Bland annat föreläser jag regelbundet på fysioterapiutbildningen i Lund samt för Eleiko. Mina artiklar hittar du främst här, på Traningslara.se samt på Tyngre.se. Tidigare har jag även varit krönikör i SvD och regelbunden skribent för BODY Magazine.


    Följ mig gärna på Twitter, Instagram eller Facebook. Jag har även en podcast om träning, kost och hälsa som heter Tyngre Träningssnack som släpps varje vecka.


    Här hittar du mer information om mig samt kontaktinformation

    Gymgrossistens Protein

    4 thoughts on “Lägre blodsocker från bär än socker av samma mängd

    1. 1
      Tim S skriver:

      Hej Jacob,
      En fråga gällande en annan studie:
      http://www.unt.se/uppsala/solrosolja-minskade-fett-i-levern-1738572.aspx
      Har du läst denna?
      Intressant tycker jag, speciellt att inflammationen minskade trots seriösa mängder av Omega 6.

    2. 2
      Jacob Gudiol skriver:

      Tjena Tim!
      Den studien hade jag inte sett. Låter verkligen intressant. Jag ska ladda ner fulltexten och läsa igenom. Här är den för alla andra som är intresserade och har tillgång, http://www.ajcn.org/content/95/5/1003.short

    3. 3
      Tim S skriver:

      Tack, ska bli kul att se fler detaljer.

    4. 4
      complete skriver:

      Jämförelse på blodsockersvaret och insulinnivån är väl ändå ganska meningslöst, det är ingen som märker skillnad, tror inte ens en diabetiker skulle märka nån skillnad.
      Vore mer intressant om dom jämfört vad som händer med sockret speciellt fruktsockret, om det lagras lika mycket fett.

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *