Bikarbonat som kosttillskott – en meta-analys

  • Mejla till en vän
Bikarbonat kan användas som kostillskott

Bikarbonat kan användas som kostillskott

Jag har skrivit tidigare om bikarbonat på traningslara i inlägget, Bikarbonat – Ett tillskott det nästan aldrig pratas om. Där tog jag upp när och hur det kan tänkas hjälpa en att prestera bättre. I den artikeln använde jag mig främst av två så kallade reviewartiklar som publicerats de senaste åren. En reviewartikel innebär att en eller ett par duktiga forskare på området sammanfattar det man vet ur en fråga sett utifrån deras perspektiv. Den här typen av artiklar är ett väldigt bra sätt att snabbt få en ganska bra överblick om ett område inom forskningen men samtidigt är det just en persons eller en grupps syn på saken som återges.

Ett annat sätt att analyser ett område är med hjälp av en meta-analys. Det man gör då är att man samlar ihop resultatet från många mindre studier och ”buntar ihop” dessa så man får ett mycket större underlag. Fördelen med den här metoden är att den är mycket mer objektiv. Förutom rent fusk med siffrorna så går det liksom inte att medvetet eller omedvetet förändra eller vinkla resultatet i den riktning som man själv tror det bör röra sig vilket är möjligt med reviewartiklar.

Nackdelen med meta-analyser är istället att de bara blir så bra som kvalitén på de studier som man stoppar in från början. Två olika studier av ganska olika kvalité kan också få i princip samma värde vid uträkningen. I praktiken kanske det dock hade varit bättre att lägga större vikt vid de bättre utförda studierna vilket är möjligt vid en reviewartikel. En meta-analys är också beroende av bredden på studier som används. Om man till exempel blandar resultatet för otränade, tränade och väldigt vältränade kanske man ser en effekt som egentligen bara gäller för de otränade.

Nog om de två typerna av studier. Nu har det i alla fall publicerats en meta-analys på bikarbonat (1). Abstraktet till den här studien är totalt intetsägande och ointressant så jag tänker inte lägga in det. Inte heller finns det någon rolig/intressant graf eller diagram att klistra in. Så jag tänker bara återge resultat.

Enkelt sagt kan man säga att effekten verkar vara liten. Den är större hos nybörjare än hos mer vältränade idrottare. Det finns en stor skillnad i hur olika personer svara och man ska därför alltid testa sig fram till ett protokoll som fungerar för en själv om man vill prova tillskottet. Forskarna själva summerar resultatet så här:

  • The use of NaHCO3 should be made on an individual basis as although negative effect sizes were in the minority (Table 1), a number of the effect sizes had negative lower  confidence intervals (Table 2), meaning a potentially adverse performance effect in  some athletes.
  • Care should be taken when evaluating results from studies using performance  measures and/or participants unrelated to their field.
  • The combination of trained participants and performance time resulted in a very weak  weighted effect size (0.12).
    Potential performance improvements may not be limited to short exercise protocols.
  • Although it appears only minor benefits are afforded to trained individuals, such small margins may be significant at the elite level. If NaHCO3 is to be used then it is suggested to experiment with loading protocols in order develop an individual specific routine to achieve a peak alkalosis and minimise the risk of potential side effects 13. A recommended starting dosage is 0.2-0.4 g.kg.BW-1 and 60-120 min pre exercise in flavoured water or capsules

Överlag målar den här studien upp en mer negativ bild av bikarbonat som tillskott än vad jag skrev i min tidigare artikel. Det verkar som sagt fortfarande som att det finns en effekt men den är inte lika självklar när det gäller vältränade idrottare som tävlar för att få en så bra tid som möjligt på en viss sträcka. Alltså i princip det enda sättet man tävlar på i verkliga livet. Det finns ju all anledning att prova bikarbonat ändå. Det är billigt och enkelt att använda och i de studier där resultaten varit positiva är det ändå en förbättring på någon procent det handlar om.

Gymgrossistens Protein
Jacob Gudiol
Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut:

Jag håller just nu på att läsa in en master i Sport Science på Lunds universitet samtidigt som jag arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF. Jag har även ett eget företag där jag regelbundet håller föreläsningar om prestation, kost och träning. Bland annat på kursen idrottsmedicin på sjukgymnastutbildningen i Lund samt på ELEIKOs nystartade PT-utbildning.


Jag skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för olika träningsmagasin. Jag har bland annat varit med i tidningar så som BODY Magazine, Svensk Styrkelyft, Blossom Magazine, Dagens Träningsindustri och Friskispressen. Jag sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd. Här hittar du mer information om mig samt kontaktinformation

2 reaktion på “Bikarbonat som kosttillskott – en meta-analys

  1. Pingback: Vad innebär anaerob förmåga och hur används den i Skicross?

  2. Pingback: MARTIN-N.COM – Anaerob uthållighet är viktigt först när det finns något att bibehålla

Kommentera

Skriv ditt namn, din mejl och eventuell hemsida.