Att äta många ägg är bra när du går ner i vikt

  • Mejla till en vän

Jag har skrivit en del kring ägg redan här på sidan och senaste inlägget var när det kom ut lite skrämselpropaganda i kring en ny epidemiologisk studie, Är för mycket ägg farligt för hälsan?. Den studien var som jag påpekade inte direkt väl utförd och dessutom verkade forskarna bakom den vara lite förtjusta i överdrivna pressreleaser där deras påståenden inte överstämde med den faktiska bilden som vetenskapen ger kring ägg.

Istället ger vetenskapen en överlag väldigt positiv bild av ägg som ett både nyttigt, näringsrikt och hälsosamt val när det gäller livsmedel, Ägg – ett fantastiskt livsmedel!. I det här inlägget tänkte jag kort ta upp en studie som publicerades för bara några dagar sen där man tittat på effekten av att inkludera tre ägg dagligen vid en diet vid viktnedgång.

Metabolism. 2012 Sep 26. pii: S0026-0495(12)00318-6. doi: 10.1016/j.metabol.2012.08.014.
Whole egg consumption improves lipoprotein profiles and insulin sensitivity to a greater extent than yolk-free egg substitute in individuals with metabolic syndrome.
Blesso CN, Andersen CJ, Barona J, Volek JS, Fernandez ML.

OBJECTIVE: We investigated if daily egg feeding, along with carbohydrate restriction, would alter lipoprotein metabolism and influence atherogenic lipoprotein profiles and insulin resistance in men and women with metabolic syndrome (MetS). METHODS: In a randomized, single-blind, parallel design, participants consumed either 3 whole eggs/day (EGG, n=20) or the equivalent amount of yolk-free egg substitute (SUB, n=17), as part of a moderately carbohydrate-restricted diet (25%-30% energy) for 12 weeks. Plasma lipids, apolipoproteins (apos), oxidized LDL (oxLDL), cholesteryl ester transfer protein (CETP) and lecithin-cholesterol acyltransferase (LCAT) activities were assessed at baseline and week 12. Lipoprotein particle concentrations and sizes were measured by nuclear magnetic resonance spectroscopy. RESULTS: Atherogenic dyslipidemia improved for all individuals as evidenced by reductions in plasma triglycerides, apoC-III, apoE, oxLDL, VLDL particle diameter, large VDL, total IDL, small LDL, and medium LDL particles (P<0.05). Furthermore, there were increases in HDL-cholesterol, large LDL and large HDL particles (P<0.05) for all individuals. However, there were greater increases in HDL-cholesterol and large HDL particles, and reductions in total VLDL and medium VLDL particles for those consuming EGG compared to SUB (P<0.05). Plasma insulin and insulin resistance (HOMA-IR) were reduced, while LCAT activity, and both HDL and LDL diameters increased over time in the EGG group only (P<0.05). CONCLUSIONS: Incorporating daily whole egg intake into a moderately carbohydrate-restricted diet provides further improvements in the atherogenic lipoprotein profile and in insulin resistance in individuals with MetS.

Det man har gjort i den här studien är att man har jämfört två olika dieter. Båda dieterna innehöll moderat mycket kolhydrater, 25-30 energiprocent. Deltagarna lev tillsagda att äta efter hunger och de fick grundliga tips och recept om hur man följer dieten på ett bra och enkelt sätt.

I den ena gruppen fick deltagarna äta tre ägg om dagen medan den andra gruppen fick ett äggsubstitut som i princip var endast äggvita i samma mängd som de tre äggen. Den här substituten var alltså mer eller mindre fri från kolesterol och fett vilket ju annars är det man normalt varnar för om man skulle varna för ägg. Det var också konsumtion av detta kolesterol och fett som forskarna i det tidigare inlägget jag skrev om liknade vid rökning.

Deltagarna i övrigt var omkring 50 år och deras BMI låg i medel på 30. De hade alla diagnostiserats med metabola syndromet. De hade alltså en eller flera av de klassiska sjukdomarna som kommer med västerländsk kost som tex insulinresistens, högt blodtryck, hjärt- & kärlsjukdom, bukfetma och dåliga blodvärden.

En liten nackdel med den här studien som ska påpekas innan jag går vidare till resultatet är att deltagarna skiljde sig åt vid studiestarten när det gäller insulinresistens. Det var 37 deltagare med i studien som randomiserades i de två grupperna och tyvärr innebär randomisering ibland att de två grupperna av slumpen skiljer sig åt lite redan från starten.

Resultatet – Äggätande förbättra hälsan

Båda grupperna i studien gick ner i vikt trots att de alltså blev tillsagda att äta efter hunger. På 12 veckor gick de ner ungefär 3-4 kg och det var ingen signifikant skillnad mellan grupperna. Den här studien är utförd av Volek & co som har utfört många studier på lågkolhydratkost och i alla fall Volek är en stark förespråkare för lågkolhydratkost. Så att de kan framföra ett bra budskap och motivera försökspersonerna att följa kosten de ges under i alla fall 12 veckor är inte så överraskande. Och när folk ändrar sin kost går de oftast ner i vikt med, särskilt när den nya kosten är bättre än den tidigare vilket den näst inpå garanterat var i detta fall.

Det som är mest intressant med den här studien var dock inte viktnedgången. Det som verkligen är intressant är att deltagarna som åt tre hela ägg om dagen fick bättre förändringar än deltagarna som fick äggsubstitutet. När man jämförde de två grupperna såg man ingen signifikant skillnad mellan dem men tittade man på skillnaden från början till slut så var förändringen för ägggruppen signifikant när det gäller vilonivåer av insulin och HOMA som är ett mått för insulinresistens.

Ägg gav endast fördelar i den här studien

Hela ägg gav endast fördelar jämfört med äggvita i den här studien

Även blodprofilen förbättrades något mer i gruppen som åt tre ägg jämfört med den andra gruppen. Här fanns det faktiskt en signifikant skillnad mellan grupperna där de som åt ägg fick en signifikant större ökning i HDL jämfört med den andra gruppen. Även själva storleken på HDL partiklarna ökade signifikant mer i gruppen som åt ägg. Även när det gäller VLDL så förbättrades värdena signifikant mer i ägggruppen än för den andra gruppen.

Förutom dessa värden var det också några blodvärden som förbättrades signifikant för de som åt ägg jämfört med denna grupps utgångsvärden som inte förbättrades signifikant för den andra gruppen. Det fanns inga resultat som pekade på det omvända. Det var alltså inga resultat där man kunde antyda en fördel för gruppen som inte åt ägg.

Summering

Det är inga större skillnader mellan grupperna i den här studien tycker jag men samtidigt var egentligen den enda skillnaden mellan grupperna att den ena gruppen åt hela ägg medan den andra åt ett äggsubstitut som i princip bestod av äggvita. Detta var totalt 186 respektive 60 kcal varje dag. Att denna till synes lilla skillnad ändå ger mätbara skillnader i resultat tycker jag ändå är anmärkningsvärt. OCH alla resultaten som skiljde sig var i fördel för ägg. Trots att vi alltså ofta får höra varningar om att vi inte ska äta för mycket på grund av kolesterolet eller fettet.

Den här studien var sponsrad av äggförsäljare

Den här studien var sponsrad av äggförsäljare. Det innebär inte att resultatet är fel men man ska vara extra noggrann när man läser och tolkar studier när de är sponsrade.

Nackdelen med den här studien var som jag nämnde tidigare att försökspersonerna i de två grupperna skiljde sig lite åt i utgångsvärden. Det är möjligt att gruppen som fick ägg fick en större nytta av sin viktnedgång eftersom deras insulinresistens var sämre från början. Enligt mig är detta mer något som gör att man kan ifrågasätta om ägg verkligen var bättre än substituten. Jag skulle gissa på att det dock var det. Men oavsett hur man vill tolka den biten så visar den här studien att det inte finns någon orsak att vara rädd för att äta gott om ägg när man går ner i vikt. Så fortsätt du att äta ägg, men ät dem inte råa, Råa ägg, macho, coolt och smidigt men bra?

En sista notis för de konspiratoriska. Den här studien var finansierad av ”the American Egg Board/Egg Nutrition Center”. Som vanligt när det gäller studier sponsrade av företag med vinning i ett visst resultat ska man vara lite extra försiktig med tolkningen. Det är också extra viktigt att man tittar igenom metoddelen av studien och ser så att upplägget inte är ”riggat” för att ge positiva resultat. Det man kan fråga sig lite i den här studien är varför man blandade in lågkolhydratkost om målet var att studera effekten av ägg? Nu kom det ju till en viktnedgång som gör resultaten mycket mer svårtolkade. Men för äggföretaget blir det ju bara positivt, de kan ju även påstå att ägg hjälper vid viktnedgång ;)

Gymgrossistens Protein
Jacob Gudiol
Om Jacob Gudiol, Leg. Fysioterapeut:

Jag håller just nu på att läsa in en master i Sport Science på Lunds universitet samtidigt som jag arbetar som tränare för ungdomar i Helsingborgs IF. Jag har även ett eget företag där jag regelbundet håller föreläsningar om prestation, kost och träning. Bland annat på kursen idrottsmedicin på sjukgymnastutbildningen i Lund samt på ELEIKOs nystartade PT-utbildning.


Jag skriver regelbundet texter här och på Traningslara.se samt för olika träningsmagasin. Jag har bland annat varit med i tidningar så som BODY Magazine, Svensk Styrkelyft, Blossom Magazine, Dagens Träningsindustri och Friskispressen. Jag sitter även med i styrelsen för Idrottsmedicin Syd. Här hittar du mer information om mig samt kontaktinformation

8 reaktion på “Att äta många ägg är bra när du går ner i vikt

  1. 3
    Jacob Gudiol Inläggsförfattare

    A F - ursprungsliv.nu:
    Stod det några detaljer om ”substitutet”?

    Som jag skrev så var det äggvita

    participants were randomized into two groups at baseline and asked to consume either 3 whole eggs per day (EGG), or the equivalent amount of yolk-free egg substitute (SUB) for the entire 12-week study period (Sysco Corporation, Houston, TX). Each daily serving (1/2 cup) of EGG contained approximately 534 mg cholesterol, 0 g carbohydrate, 16 g protein, 12 g fat, and equivalent to 186 kcal. A daily serving of the cholesterol/fat-free SUB contained approximately 2 g carbohydrate, 14 g protein, and equivalent to 60 kcal. Egg products were given as a liquid and they were equal in both consistency and color.

      Citera kommentar

  2. 5
    Jakob Richloow

    Ah, jag som älskar ägg. :-) Skönt att ha mer på fötterna också när man rekommenderar ägg som substitut till andra livsmedel åt kunder vid viktminskning, det lever kvar många gamla myter om att ”mer än ett ägg om dagen är farligt”.

      Citera kommentar

  3. 6
    Shrinkin David

    Hade inte Aftonblaskan nåt reportage för nån vecka sen om att:
    ”Ägg är farligare än rökning!”

    Man borde nästan bli av med rätten att publicera om man skriver sånt.

    Jag fortsätter dock glatt att mumsa ägg! :)

      Citera kommentar

  4. 8
    Johannes Edholm

    Jag tycker att rädslan för fett och kolesterolmängden i ägg är överdriven. Största delen av fettet i äggulan är enkelomättat, och förvånansvärt mkt är fleromättat. Och kolesterolet är ju inte ett problem, så länge man har en välfungerande kolesterolomsättning. Gott och mättande är det ju också :)

      Citera kommentar

Kommentera

Skriv ditt namn, din mejl och eventuell hemsida.