Simulerad gryning ger pigghet & ökad prestation

En väckarklocka som simulerar en normal gryning

Jag tror verkligen att människors dygnsrytm är en av de viktigaste faktorerna för att må bra. Jag har skrivit mycket om sömn och betydelsen av att få tillräckligt här på sidan tidigare. Förutom sömnen i sig så påverkas vår dygnsrytm av ljus. Detta är också något jag tagit upp ganska ingående i inlägget Ljus, dygnsrytm, vakenhet och svårigheter att somna på kvällarna. I det inlägget tar jag upp betydelsen av att se till att det är mörkt tiden innan du ska gå och lägga dig och även att det är en bra idé att minska mängden ljus som du utsätter… [Läs mer]

Ungdomar, styrketräning, proteinpulver och doping

Ungdomar, styrketräning, proteinpulver och doping

Den här studien hade jag först bara tänkt lägga upp som ett kortare inlägg på facebook och twitter men jag ångrade mig när jag var halvvägs ungefär. Det här är helt enkelt bara lite för rolig samtidigt som den också har ett alldeles för viktigt budskap för att bli helt bortglömt i sociala medier inom några dagar för att sen aldrig kunna hittas igen.

Först och främst vill jag bara säga att jag skriver delar av det här med glimten i ögat. Jag tycker det är ett lite roligt resultat eftersom det går väldigt rakt emot en hel del ”propaganda”… [Läs mer]

Färre måltider är bättre för hälsan om du överäter

Färre måltider är bättre för hälsan om du överäter

Det verkar som att trenden med intermittent fast verkar ha lagt sig lite hos gemene man. Inte konstigt egentligen med tanke på att det var 5:2-dieten som slog och den är nog inte särskilt trevlig eller lätt att följa. Det är också ett upplägg som nog mest lämpar sig för en kort period där målet är viktnedgång.

Inom tränings- och fitnesskretsar är dock intermittent fasta troligen lika populärt som tidigare men då är oftast upplägget mer i stil med leangains där du fastar i 16 timmar och sen äter under 8 timmar. För många innebär det i princip att de… [Läs mer]

BCAA före och efter styrketräning

BCAA före och efter styrketräning

För några dagar sen tipsades jag om en studie som påstods visa att grenade aminosyror (BCAA: leucin, isoleucin och valin) praktiskt taget skulle vara bortkastade pengar. Ifall om man använder det för att försöka höja den anabola effekten av ett styrketräningspass.

Jag kan redan nu berätta att det här inlägget kommer bli mer av en genomgång av vetenskapsmetodik och statistik än ett inlägg om BCAA. Som komplement till den statistik jag tar upp här har Jacob också idag publicerat ett inlägg på Traningslara.se med mycket mer ingående information kring statistik i studier, Statistik och tolkande av studier.

Innan jag går… [Läs mer]

Största bluffen i träningssverige – Martin Löwgren

Största bluffen i träningssverige – Martin Löwgren

Det här är ett inlägg som jag borde ha skrivit för många år sen men jag har flera gånger dragit mig från att skriva det i sista minut då den här typen av inlägg inte direkt är roliga att skriva ihop.

Martin Löwgren, som även kallar sig själv Axon, har blivit blottad så otroligt många gånger nu så jag har väl antagit att folk ska sluta ta honom på allvar men så är det uppenbarligen inte och kritiken har haft en tendens att raderas eller glömmas bort efter hand. Med hjälp av ett gäng ”internetfenomen” med personer som ingen egentligen… [Läs mer]

Dimitry Klokov bättrar på Isabell rekordet rejält

Dimitry Klokov förbättrar rekordet på Isabell

För nästan en månad sen skrev jag inlägget Hur du blir bra på Crossfit eller på att göra många chins på Träningslära som redan är ett av de mest delade inläggen på sidan. Inlägget handlar om hur viktigt det är att vara riktigt starkt om du vill bli bra på att göra något ganska tungt många gånger. Exempel på övningar av den här typen är bänkpress med kroppsvikten, chins, dips mm.

I det inlägget hade jag även med ett exempel från Crossfit där Rich Froning, en av världens bästa Crossfitare gjorde 30 ryck på 6:09. Den här tiden slog sen… [Läs mer]

Medelhavsdieten långt bättre än lågfett över 6 år

Medelhavsdieten långt bättre än lågfett över 6 år

Den här studien publicerades för två dagar sen nu och den är utan tvekan ett väldigt starkt bevis för att de äldre råden om lågfettkost fungerar väldigt dåligt hos överviktiga. I den här studien har man jämfört effekten av American Heart Associations kostråd som är en kost med mindre än 30 E% fett med en kost mer inspirerad av medelhavsdieten.

OBJECTIVE To assess the long-term effects of dietary interventions on glycemic control, need for diabetes medications, and remission of type 2 diabetes.
RESEARCH DESIGN AND METHODS Originally, in a two-arm trial design, overweight, middle-aged men and women with newly… [Läs mer]