Protein, muskelminne och koffein med styrketräning

Protein, muskelminne och koffein med styrketräning

Lite artiklar skrivna av mig eller där jag medverkat som publicerats på andra platser än här på Tränastyrka eller Träningslära.se.

Jag tipsar alltid direkt om de här artiklarna när de publicerats på Twitter och Facebook men om du missat det eller inte följer mig där så har du alltså ett par här under och du hittar många fler under taggen ”Artiklar av Jacob”.

SvD: Extra protein – behövs det verkligen?

Krönika av mig i SvD kring protein och träning. I den här texten får du veta varför lite mer protein än det som gemene man normalt äter kan ha en… [Läs mer]

Nej, fetmaepidemin är ingen myt

Nej, fetmaepidemin är ingen myt

Jag är egentligen alldeles för trött för detta och imorgon ska jag föreläsa i fyra timmar i Halmstad och sen köra till Lund för att skriva en tenta (som jag egentligen borde studera mer till) men ibland stöter jag på så korkade och oinsatta saker på internt så jag känner att jag bara måste skriva ihop något.

Under dagen idag har jag fått två mejl angående ett inlägg på internet med titeln ”fetmaepidemin är en myt”. Jag tänker inte länka dig då jag inte vill hjälpa till att ranka sånt trams på internet.

Vad man tycker är fet spelar ingen… [Läs mer]

Barn går upp i vikt över sommaren, inte i skolan

Barn går upp i vikt över sommaren, inte i skolan

Jag ska direkt börja det här inlägget med att säga att informationen jag tänker ta upp är från USA (1). Men med tanke på att barn överlag får sämre mat i skolan i USA jämfört med i Sverige så skulle jag säga att det sannolikt är så att du hade hittat samma mönster här i Sverige om någon undersökt det.

Det som forskarna har gjort är att de har följt vikten hos 1600 barn från att de var sex år tills de var tio år gamla. Man har vägt dem varje år före sommaren (mars-april) och efter sommaren (augusti-september). Resultatet… [Läs mer]

Juice till barn som en inkörsport till läskdrickande

Småbarn som dricker juice går upp i vikt

Det är ingen hemlighet är jag är väldigt mycket emot att folk dricker sina kalorier och då främst dricka kalorier i form av socker likt i läsk, juice, energidrycker, sötat kaffe, saft, fruktdricka med mera. Jag har summerat det mesta kring läsk i inlägget Läsk – världens sämsta livsmedel? och i inlägget 25 cl saftdryck varje dag gör att barn går upp i vikt tar jag upp ett exempel på problem med andra former av sockersötade drycker. I min bok skitmat förklarar jag också varför det är så att sockersötade drycker är det värsta man känner till när det gäller… [Läs mer]

Tunga vikter, träning före frukost och stretching

Tunga vikter är bättre än lätta vikter

Lite artiklar skrivna av mig eller där jag medverkat som publicerats på andra platser än här på Tränastyrka eller Träningslära.se.

Tyngre: Är vikten viktig eller räcker det med att träna till failure?

I den här artikeln tittar jag på om det räcker med att träna till failure inom styrketräning för att få ökningar i muskelmassa. Det finns faktiskt ett par studier som tidigare antytt att så länge som du tränar till total failure så spelar inte valet av vikt särskilt stor roll. Förklaringen har varit att du i slutändan ändå har aktiverat alla muskelfiber enligt storleksprincipen. I den här artikeln… [Läs mer]

Kortisolnivåer hos långdistanslöpare

Uppmätta nivåer av kortisol i håret hos olika uthållighetsidrottare

För ett drygt halvår sen skrev jag inlägget på träningslära med titeln ”Idrott för hälsa … när blir det för mycket?” där jag tog upp det faktum att det verkar vara få verkliga fysiologiska variabler som skiljer en 10 km löpare från andra löpare som springer ännu längre distanser.

Jag tog även upp att det faktiskt finns studier som visat på några negativa effekter av att tävla i längre uthållighetsidrotter så som ökad risk för hjärtflimmer. Det innebär ju inte att risken överlag bli högre då mer konditionsträning fortfarande kan förbättra många andra riskfaktorer men min… [Läs mer]

Ger en snabb ökning i ”löpkilometrar” ökad skaderisk?

Sambandet mellan distansen du löper och skaderisk

För drygt fyra år sen skrev jag en av mina längsta artikelserier någonsin kring barfotalöpning, skor och skaderisk på Träningslära. I del tre i den artikelnserien skrev jag en hel del kring skaderisken vid löpning, Skaderisk vid löpning och valet av skor. Där tog jag bland annat upp att det finns väldigt få saker som man verkligen visat kan minska skaderisken inom löpning.

Som ett exempel tog jag upp en större interventionsstudie med mer än 500 deltagare där man undersökt effekten av att stegra träningen långsamt istället för lite snabbare (1). Det kan tyckas vara en självklarhet att en mer… [Läs mer]

Djupet i knäböj, dubbel träningsmängd och födelsedag

Olika djup på knäböjen ger olika träningseffekt

Jag har varit dålig på att skriva en uppdatering när det publicerats artiklar av mig på andra ställen än här och Träningslära.se sen jag hade lite mycket att göra i december. Men här kommer en lista på fyra artiklar som publicerats på Tyngre.se efter mitt senaste inlägg av den här typen.

De starka och explosiva är oftare födda på hösten

I den här artikeln skriver jag om en intressant studie som jämfört styrka och explosivitet hos skolbarn födda olika tider på året. Det är välkänt att inom idrotten så är barn som är födda tidigt efter den åldersgräns som är… [Läs mer]